پرسپولیس و یحیی تا کجا؟
پرسپولیس و یحیی تا کجا؟
حتی در تیمی مثل پرسپولیس با پشتوانه عظیم، بی‌پولی عاملی منفی است که قدرت تخریبش به تمام فاکتورهای مثبت مثل غیرت، عرق به پیراهن باشگاه و تعهد به خواسته هواداران می‌چربد.

حتی در فوتبال باشگاهی ایران که گردش مالی باشگاه‌ها یک دهم لیگی مثل عربستان یا قطر نیست و فاصله‌ای نجومی با لیگ‌های بزرگ اروپایی دارد، مسئله پول مهمترین و حیاتی‌ترین مورد برای تجهیز و بقای یک باشگاه به حساب می‌آید. این مسئله در مورد باشگاه‌های بزرگ و پرطرفدارتر، ابعاد بزرگتری هم پیدا می‌کند و تیم بزرگ بدون برخورداری از بودجه مناسب قادر به ترسیم هیچ هدفی برای خود نیست؛ چه در آینده نزدیک مثل پایان فصل جاری چه در دوردست.پرسپولیس در یک بازی خارج از خانه و با موجی از مشکلات پیش‌آمده فوتبالی و غیرفوتبالی که می‌توانست بحران را به آغوش قهرمان فصل قبل نزدیک کند، پیروز شد و در ظاهر ماجرا خنده و خوشی و فکت‌هایی از اتفاقات مثبت پیرامون این تیم را فرا گرفت اما مشکلات یحیی گل‌محمدی و باشگاه پرسپولیس حل نشد و با مصاحبه سرمربی سرخ‌ها در نشست خبری پس از این بازی حالا این پرسش به شکل جدی‌تری مطرح می‌شود که فرجام این داستان چه خواهد شد؟

حرف‌های عصر پنجشنبه یحیی در قزوین نشان داد مشکلات او و باشگاهش هنوز حل نشده که هیچ بلکه وارد فاز تازه‌ای شده که می‌تواند حتی در صورت سکوت سران باشگاه، ادامه این کشمکش را پیچیده‌تر کند.

 

در شرایطی که بازی پیکان تمام شد و رفت و هیچ خبری از پرداخت نیمی از مبلغ آپشن‌های فصل قبل بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس نشد، به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس برای برون رفت از این ماجرا هیچ طرح و برنامه‌ای که امیدوار کننده باشد، ندارد. البته از ابتدا و روزی که اعضای هیئت مدیره و درویش در محل تمرین تیم پرسپولیس حاضر شدند هم مشخص بود اگر سازمان خصوصی‌سازی اجازه برداشت از پول باشگاه در بورس را بدهد این مشکل موقتا حل خواهد شد اما اگر این راه هم به بن‌بست بخورد پلن دیگری وجود ندارد. از طرفی مشخص بود که برداشت از پول بورس و گرفتن اوکی از کمیته مصارف، پیچیدگی‌های خاص خود را خواهد داشت و زمانبر می‌شود تا بحران مالی در تیم پرسپولیس ادامه داشته باشد.

پرسپولیس در قزوین پیروز شد و در شرایط سخت به یک برد شیرین و حیاتی دست یافت اما یحیی گل‌محمدی بیشتر از اینکه درباره اتفاقات مثبت و نکات ویژه این پیروزی مثل درخشش ذخیره‌ها، شور و شوق جوان‌ها، کار فوق‌العاده شهاب زاهدی و رسیدن به یک پیروزی بزرگ بدون نیمی از بازیکنان اصلی اشاره کند یا به شکلی مفصل‌تر از این اتفاقات حرف بزند بیشتر از نیمی از زمان نشست خبری‌اش را به صحبت درباره مسائل مالی و مشکلات باشگاه اختصاص داد.

در شرایطی که در بخشی از صحبت‌های گل محمدی به نظر می‌رسید او تا حدی کوتاه آمده و دوست ندارد با طرح سوال‌های بزرگ و جدی، مدیریت باشگاهش را وارد چالش‌های جدیدی کند، حرف‌های تازه‌ای زد که نشان از اهمیت تزریق پول برای قهرمان شدن داشت. یحیی به هر چیزی که فکرش می‌رسید اشاره کرد تا بگوید برای کامیابی در هر لیگ و تورنمنتی پول باعث کامیابی خواهد شد و حتی در تیمی مثل پرسپولیس با پشتوانه عظیم هواداری و رسانه‌ای، بی‌پولی عاملی منفی است که قدرت تخریبش به تمام فاکتورهایی مثبت مثل غیرت، عرق به پیراهن باشگاه، تعهد به خواسته هواداران و مسائلی از این دست می‌چربد.

1942321

یحیی گل‌محمدی حتی به آتش‌بازی سپاهان در نقل و انتقالات و جذب بهترین مهره‌های تهاجمی مهر تائید زد تا بگوید آنچه رقیب انجام داد درست بوده و مدیران باشگاه خود درخصوص بستن یک تیم قدرتمند کوتاهی کرده‌اند. او همچنین به این نکته اشاره داشت که باشگاه به هر طریقی که می‌شد باید عیسی آل کثیر را حفظ می‌کرد و اینکه او حالا عضوی از باشگاه رقیب به حساب می‌آید یعنی مدیران باشگاهش دچار غفلت شده‌اند.

گل‌محمدی برای اولین بار به این نکته اشاره کرد که به خاطر انتقادهایی که از قهرهای او می‌شود خودش نیز با شرایط پیش آمده و رویه‌ای که پیش گرفته موافق نیست و اصلا دوست ندارد فوتبال ایران یک چهره غرغرو و اهل قهر و گلایه از او در ذهن داشته باشد. یحیی گفت این قهر کردن‌ها به نوعی به شخصیت او لطمه می‌زند و با این رویه، او از اعتبارش خرج کرده و خودش را کوچک می‌کند اما در ادامه روی این نکته تاکید داشت که برای دفاع از حق بازیکنانش اگر لازم باشد باز هم به این کار ادامه خواهد داد.

در واقع سرمربی پرسپولیس با تائید اینکه قهر کردن شاید رویه درستی برای یک چهره موفق و صاحب کارنامه در فوتبال ایران و در جایگاه مرد اول یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌هایش نباشد اما در مواقع بحرانی و زمانی که باشگاه به تعهد خود در قبال بازیکنان وفادار پرسپولیس پایبند نیست، رفتار کاملا درستی خواهد بود و باشگاه و مدیریت، مسئول تناقض ایجاد شده هستند.

نشست خبری یحیی گل محمدی حاوی نکات جالب  دیگری هم بود. از جمله اینکه او برای نخستین بار تاکید کرد نظرش روی جذب نبیل باهویی مثبت بود کما اینکه قبل‌تر از زبان او شنیده بودیم این ترانسفر بدون هماهنگی با او صورت گرفته و همین کار باعث دلخوری‌اش شده است.

1942323

گل محمدی همچنین گفت قرار بوده هیئت مدیره باشگاه نامه‌ای به او بدهد و به جلسه دعوتش کند و چون این اتفاق نیفتاده یعنی اینکه او و مشکلاتی که مطرح کرده برای باشگاه مهم نیست. در عین حال باشگاه می‌گوید دو یا سه بار برای یحیی دعوتنامه فرستاده‌اند و این تناقضات گیج کننده همچنان داستان بین او و باشگاه را در حالتی متنشنج و پرتنش نگه داشته است.

در چنین شرایطی پرسپولیس خیلی زود به لیگ قهرمانان آسیا باز خواهد گشت و فعلا فرصتی برای ادامه اعتصاب یا ورود به فاز تازه‌ای از درگیری مستقیم با باشگاه نیست اما با انفعال باشگاه این کلاف کورتر خواهد شد.

اما سوال اینجاست بالاخره چه کسی یا چه کسانی برای این داستان نقطه پایانی ترسیم خواهند کرد که منجر به متضرر شدن تیم پرسپولیس در ادامه مسیر پرتلاطم خود نشود؟