دروازه‌بان تیم ملی واترپلو: لیگ ایران مرده است
دروازه‌بان تیم ملی واترپلو: لیگ ایران مرده است
دروازه‌بان تیم ملی واترپلو درباره وضعیت لیگ ایران گفت: بازیکنان در باشگاه‌ها و حتی تیم ملی، انگیزه‌ای ندارند؛ چیزی که مخاطب و بازیکن را جذب می‌کند، لیگ خوب است اما لیگ ایران هر سال ضعیف‌تر از پارسال و متاسفانه باید بگویم که در واقع مرده است.

به گزارش “پایگاه خبری ورزش سنج”، شایان قاسمی در خصوص جوانگرایی در تیم ملی واترپلو ایران اظهار داشت: این که رو به روی بازیکنان جوانی که استعداد بالایی دارند، جبهه بگیریم کار بسیار اشتباهی است، زیرا نسل به نسل بازیکنان قوی‌تر می‌شوند و این مسئله کاملا مشخص است. اگر هر نسل قوی‌تر از نسل گذشته نشود، اصلا ورزش خیلی بی‌معنی می‌شود. موضوعی که مهم است سرمایه‌گذاری روی بازیکنان جوان و پرورش آن‌هاست. اینکه هرکسی را بدون تمرین فقط بگوییم خوب است کار درستی نیست و باید اول برنامه مدون برای نسل بعدی ریخته شود. مثلا در پست دروازه‌بانی که تخصص خود من است، بازیکنانی داریم که بسیار خوب هستند و رقابت نزدیکی بین‌ آن‌ها وجود دارد.

لژیونر واترپلو ایران با اشاره به تفاوت واترپلوی ایران با کشورهای اروپایی، توضیح داد: چیزی که تفاوت آن بسیار حس می‌شود، وجود سیستم و برنامه خاص آن کشورهاست. همین سیستم است که همه آسیا نمی‌توانند رو به روی یک تیم فرانسوی هم بایستند. من در لیگ فرانسه می‌بینم که تیم‌ها تمام تلاش خود را برای حفظ جایگاهشان انجام می‌دهند زیرا بازی‌ها برای بازیکنان بسیار مهم است ولی در لیگ واترپلو ایران تفاوتی بین تیم اول و آخر وجود ندارد زیرا اسپانسری نیست که اهمیت جایگاه برای تیم‌ها حس شود.

وی ادامه داد: بین عدد قرادادهای رشته‌های آبی و ورزش‌های دیگر، زمانی تفاوت وجود نداشت اما حالا می‌بینیم که چقدر قراردادهای ما بی‌ارزش است و سطح پایینی دارد ولی رشته‌های دیگر راحت‌تر می‌توانند درآمدزایی داشته باشند. متاسفانه باید بگویم که درواقع لیگ واترپلو ما مرده است.

دروازه‌بان تیم ملی واترپلو ایران در مورد جذب و حضور حامیان مالی در لیگ واترپلو گفت: هر اسپانسری به لیگ واترپلو آمد نماند و رفت. دلیل این موضوع را نمی‌دانم ولی خیلی اسپانسرها را دیدم که به فدراسیون آمدند و نماندند. سالی که به فرانسه رفتم متوجه شدم که ما چهار برابر تیم‌های اروپایی تمرین می‌کنیم ولی تا زمانی که لیگ و مسابقات خوبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم نتیجه‌ای بگیریم. شاید ۵ سال پیش خودم اهمیت مسابقه را درک نمی‌کردم ولی حالا می‌دانم که ارزش بازی برای بازیکن و تجربه مسابقه چه تاثیری می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: زمانی که باشگاه به بازیکن تاکید می‌کند که فلان بازی را پیروز شود و پاداش ۵۰۰ یورویی نیز برای آن تعیین می‌کند، اهمیت بازی برای بازیکن بالا می‌رود و تمام وجودش را برای یک پیروزی خرج می‌کند. در باشگاه‌های ما در لیگ برتر و حتی تیم ملی، انگیزه‌ای دیده نمی‌شود. چیزی که مخاطب و بازیکن را جذب می‌کند، لیگ خوب است اما لیگ ما هر سال ضعیف‌تر از پارسال می‌شود. چیزی که خود من را در فرانسه جذب خودش کرد، جذابیت لیگ واترپلو بود.

قاسمی درباره پیکارهای قهرمانی آسیا در تایلند و توقف تیم ملی مقابل چین خاطرنشان کرد: تیم ملی در دیدار با قزاقستان و چین خیلی خوب بود و باید چین را نیز شکست می‌دادیم. اگر مسابقات تیم ملی ما هم به اندازه چین بود قطعا نمی‌توانستند مقابل ما پیروز شوند ولی در ایران حتی فینال لیگ واترپلو هم دیده نمی‌شود.