قرعه‌های مرگ در جام ملت‌های آسیا
قرعه‌های مرگ در جام ملت‌های آسیا
اگر کره جنوبی به عنوان صدرنشین از گروهش صعود کند و عربستان هم دوم شود، این دو تیم به همراه قطر و ژاپن، در سمتی از جدول قرار می‌گیرند که ایران حضور دارد.

پس از شکست دور از انتظار ژاپن مقابل عراق، حالا امروز و با تساوی غیرقابل پیش بینی کره جنوبی برابر اردن، معادلات صعود تیم‌ها به دور بعدی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کاملا دگرگون شده و برخلاف پیش بینی‌های اولیه، مسیر رسیدن تیم‌ها به فینال مسابقه، تغییر کرده است.

* از گروه نخست شروع می‌کنیم. صعود قطر به عنوان صدرنشین قطعی شده و سایر تیم‌ها یعنی چین، تاجیکستان و لبنان برای صعود به عنوان تیم دوم یا قرار گرفتن در میان تیم‌های برتر سوم تلاش می‌کنند.

* در گروه B، از میان استرالیا و ازبکستان یک تیم به عنوان صدرنشین صعود خواهد کرد. اگر ازبک‌ها برنده شوند، اول می‌شوند و استرالیا به عنوان تیم دوم راهی دور بعد می‌شود. اگر هم کانگوروها پیروز شوند، تیم اول خواهند شد و آنگاه ازبکستان باید منتظر نتیجه بازی سوریه و هند باشد هر چند که آنها با ۴ امتیاز نیز شانس بسیار بالایی برای صعود (حداقل به عنوان یکی از سه تیم برتر) خواهند داشت.

1980667

* در گروه C ایران صعودش قطعی شده و تقابل با امارات، تیم اول و دوم را مشخص می‌کند. تیم پائولو بنتو نیز با ۴ امتیاز، از بخت بالایی برای صعود برخوردار هست.

* در گروه D، عراق قطعا صدرنشین است و آنها نیز صعودشان قطعی است. از میان ژاپن و اندونزی نیز یک تیم به عنوان تیم دوم راهی دور بعد می‌شود.

* وضعیت گروه E پیچیده شده است. باید منتظر نتیجه بحرین و مالزی ماند ولی احتمال زیاد تیم اول این گروه از طریق تفاضل گل مشخص خواهد شد که در حال حاضر اردن صدرنشین است و کره جنوبی در رده دوم قرار دارد.

* در گروه F نیز فعلا تایلند و عربستان سه امتیازی هستند و برای حدس معادلات این گروه باید منتظر بازی‌های فردا بود.

بولت پرسپولیس مهم‌ترین احتمالات در مقطع فعلی:
* ژاپن به احتمال زیاد به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شود. آنها سپس در مرحله یک هشتم نهایی، باید با تیم نخست گروه E روبرو شوند. جایی که اکنون اردن صدرنشین است و کره جنوبی دوم است. باید منتظر روز آخر ماند و اگر فرض را بر این بگذاریم که تیم کلینزمن صدرنشین شود، جدال ژاپن و کره را در این دور شاهد خواهیم بود؛ مسابقه‌ای که هیچ کس فکرش را نمی‌کرد.

1980866

* نکته جالب ماجرا اینجاست که برنده دیدار احتمالی ژاپن و کره جنوبی نیز با تیمی روبرو می‌شود که احتمالا ایران خواهد بود. شاگردان قلعه نویی در صورت صدرنشینی در گروه C، با تیم دوم گروه نخست (چین، تاجیکستان و یا لبنان) روبرو می‌شود و سپس دیدار فوق العاده حساس مرحله یک چهارم نهایی، با برنده دیدار دو غول شرق آسیا، در انتظار ملی پوشان خواهد بود. البته اگر کره در گروهش صدرنشین نشود، به طبع در سمت دیگر جدول قرار می‌گیرد و با ژاپن دیدار نخواهد کرد.

* یک تقابل حساس و جذاب دیگر نیز در سمت دیگر جدول در انتظار است. استرالیا که صعودش به عنوان تیم نخست قطعی است. اگر عربستان هم در گروه خود صدرنشین شود، آنگاه آنها در دور یک چهارم نهایی با هم روبرو می‌شوند و عراق را نیز در این سمت جدول خواهند داشت. در شرایطی که تصور می‌شد ژاپن در مسیر استرالیا و عربستان باشد، اما چنین نشد.

1980678

* اما اگر عربستان در گروهش دوم شود، آنگاه آنها در مسیری قرار می‌گیرند که ایران حضور دارد. پس یک بار دیگر مرور می‌کنیم. اگر؛

بولت پرسپولیسایران و کره جنوبی در گروه‌هایشان اول شوند
بولت پرسپولیس عربستان و ژاپن در گروه‌هایشان دوم شوند

آنگاه این چهار تیم به همراه قطر، همگی در یک مسیر از جدول برای صعود به فینال قرار خواهند داشت.

1980992

بدین صورت که عربستان با تیم دوم گروه B (مثلا ازبکستان) روبرو می‌شود و سپس با برنده دیدار قطر و یکی از تیم‌های سوم دیدار می‌کند.

ایران نیز با یکی از تیم‌های سوم جدال می‌کند و سپس با برنده دیدار کره جنوبی و ژاپن روبرو می‌شود. برنده این مسابقات در نیمه نهایی، با برنده جدال احتمالی عربستان و قطر بازی می‌کند. مسیری باورنکردنی که کمتر کسی آن را پیش بینی می‌کرد.

  • نویسنده : معصومه سادات حسینی