بین الملل – ورزش سنج https://varzeshsanj.ir پایگاه خبری ویژه ورزشی Sat, 27 Jun 2020 11:30:47 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.8.5 https://varzeshsanj.ir/wp-content/uploads/2026/05/cropped-fav-icons-32x32.png بین الملل – ورزش سنج https://varzeshsanj.ir 32 32 آقای روحانی! ژنرال نفتی‌تان با حمله‌های گازانبری حق‌مان را پایمال کرد https://varzeshsanj.ir/%d8%a2%d9%82%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%98%d9%86%d8%b1%d8%a7%d9%84-%d9%86%d9%81%d8%aa%db%8c%e2%80%8c%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d9%85%d9%84%d9%87%e2%80%8c%d9%87/ https://varzeshsanj.ir/%d8%a2%d9%82%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%98%d9%86%d8%b1%d8%a7%d9%84-%d9%86%d9%81%d8%aa%db%8c%e2%80%8c%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d9%85%d9%84%d9%87%e2%80%8c%d9%87/#respond Thu, 29 Mar 2018 18:30:38 +0000 https://varzeshsanj.ir/?p=156 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در نامه‌ای خطاب به مردم و مسئولان کشور نکاتی را درباره وضعیت خود اعلام کردند.

در بخشی از این نامه خطاب به مردم آمده است: ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، جوانی خود را در بدترین شرایط آب و هوایی و به امید خدمت در صنعت اول کشور، در دانشگاهی سپری کردیم که تحت مدیریت وزارت نفت بوده است. ما رتبه‌های برتر کنکور سراسری فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور را به پشتوانه امتیازات دانشگاه و تعهد وزارت نفت مبنی بر استخدام فارغ‌التحصیلان ممتاز گروه الف از دست دادیم.

این نامه می‌افزاید: تمام برنامه و امیدمان یک شبه توسط گروهبان‌ تکنوکرات نفت بر باد رفت. قربانی سیاست‌ها و تصمیم‌های دولتی شدیم که وعده‌اش ایجاد زندگی بهتر و اشتغال بیشتر برای جوانان بود.در طول دوران تحصیل و با توجه به محیط آموزشی قوی، نزدیکی به مناطق عملیاتی و وجود رقابت و انگیزه بالا توانستیم امتیاز گروه الف را برای خود کسب کنیم؛ اما به یکباره با ابلاغیه و دستورالعمل وزیری که فرزندانش در آسودگی کامل و خارج از کشور زندگی می‌کنند،حقمان پایمال شد و توسط افرادی که با افاضاتشان درباره مخازن نفتی ایران، نداشتن کم‌ترین شناخت و دانش در این زمینه را به رخ همه کشیده‌اند، ناعادلانه بی‌سواد خوانده شدیم.

در ادامه این نامه خطاب به نمایندگان مجلس نیز تاکید شده است: باوجود جواب‌های غیراصولی وزیر و فرار ایشان از مسئولیت و تعهد در قبال فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت، با کمال تعجب، با رأی برخی روبرو شدیم که جناح سیاسی و قدرت برایشان از همه چیز حتی حق‌الناس نیز مهم‌تر و اولی‌تر بود. تنها با رأی ۸ نماینده دیگر می‌توانستیم راه را برای گرفتن حقمان هموارتر کنیم که نشد.

این نامه می‌افزاید: وزیری که در دوره صدارتش بدترین توهین‌ها را به ما کرده و به زبان خود در صحن علنی اعلام می‌کند که با ابلاغیه خودش روند استخدام ما ملغی کرده است، دلایلی را مطرح می‌کند که هیچ عقل سلیم و فرد منصفی آن را نمی‌پذیرد. ایشان در حالی از نبود نیاز و تورم نیرو صحبت می‌کند که مطابق اسناد معتبر، مناطق عملیاتی به دلیل عدم جذب مناسب و بازنشستگی بالا، چند سالی است با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در این نامه یادآور شدند: ایشان در حالی از موانع قانونی برای جذب سخن می‌گوید که همین موانع را خودشان تدوین و مرقوم کرده‌اند.در حالی با فرافکنی مقصر را سازمان استخدامی کشور می‌داند که همین سازمان برای سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مجوز استخدام چند ده هزار نفری صادر می‌کند.

در بخش پایانی این نامه دانشجویان خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کردند: شرح تمام مصائب و مشکلات روحی و معیشتی ما و خانواده‌هایمان در اینجا نمی‌گنجد ولی لازم است موردی را نیز به شما گوشزد کنیم. شما در نشست خبری هفته پیش خود گفتید که مردم با صدای رسا و آزادانه به نحوی فریاد بزنند که بقیه بدانند آن چیز باب میلشان نیست.

این نامه می‌افزاید: باید بگوییم ما در این ۲ سال و در پی بی‌قانونی وزیر همین دولت، در برودت سوزناک زمستان و زیر آفتاب سوزان تابستان اعتراض کردیم و بارها به مسئولین دولتی و حتی خود شما نامه نوشتیم؛ اما توسط عوامل دولت شما در دانشگاه، وزارت و مجلس تهدید و تحقیر شدیم. ویدیو مشهور انتخاباتیتان در سال ۹۲ را همه دیده‌اند؛ شما درآمد سرشار را به ملت وعده می‌دهید اما به نظر می‌آید، سهم دولت افزایش فروش نفت خام و تدارک فیش‌های نجومی و سهم ملت بیکاری بوده است.

در ادامه نامه آمده است: ریاست محترم حقوقدان جمهور؛ ما از هر راه حقوقی برای دفع ظلمی که به ما شد اقدام کردیم، ولی متأسفانه ژنرال!!! نفتی شما، هر بار حمله گازانبری جدیدی علیه ما را طراحی نمود. مگر جوانانی که قطعاً سطح دانش‌شان در حوزه نفت بیشتر از وزیرتان است چه کرده‌اند که پیران خسته و فرتوت بعد از سال‌ها بازنشستگی، به وزارت نفت بازگشته و اجازه خدمت به جوانان متخصص نمی‌دهند؟

در پایان این نامه تاکید شده است: همانطور که حضرتعالی وعده ۱۰۰ روزه زمان انتخابات را دروغ بزرگ می‌نامید، وزیر نفتتان تعهد وزارت در قبال فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت را بی‌اساس می‌خواند. امید ما برای حل مشکل، با تدبیر شما از بین رفته است و اکنون چشممان به رئیسی است که خود را خادم مردم بداند. مطمئن باشید که در انتخابات آتی حمایت ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت به همراه خانواده‌هایمان را همانند خیل عظیمی از کارمندان و کارگران خدوم وزارت نفت و به علت عملکرد نادرست، غیرقابل قبول و افراطی وزیرتان از دست خواهید داد.

]]>
https://varzeshsanj.ir/%d8%a2%d9%82%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%98%d9%86%d8%b1%d8%a7%d9%84-%d9%86%d9%81%d8%aa%db%8c%e2%80%8c%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d9%85%d9%84%d9%87%e2%80%8c%d9%87/feed/ 0
پسوندهای منفی را از تهران جدا کنیم/از ظرفیت های گردشگری غافلیم https://varzeshsanj.ir/%d9%be%d8%b3%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%86%d9%81%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ac%d8%af%d8%a7-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%b8%d8%b1/ https://varzeshsanj.ir/%d9%be%d8%b3%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%86%d9%81%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ac%d8%af%d8%a7-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%b8%d8%b1/#respond Thu, 29 Mar 2018 17:35:51 +0000 https://varzeshsanj.ir/?p=106  متاسفانه از ظرفیت های گردشگری شهر تهران غافیلم و باید تلاش کنیم با استفاده از این ظرفیتها،پسوند و قیدهای منفی را از تهران جدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر،”سید محمود میر لوحی” در بازدید از ستاد نوروزی شهرداری تهران اظهار داشت: از طریق فضای مجازی و سایت های خبری،شیوه و ساز و کار ستاد گردشگری را دنبال و بررسی اجمالی از روند فعالیت ستاد داشتم و امروز هم  به صورت سرزده به ستاد آمدم تا از نزدیک در جریان فعالیت دوستانمان باشم.

وی افزود:فعالیت این ستاد لازم،مفید و موثر است گرچه کاستی هایی نیز وجود دارد که باید مرتفع شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: تهران به عنوان پایتخت کشور و با این وسعت و وجود ۲۲۰۰ساختمان فرهنگی و تاریخی،ظرفیت بی بدیلی از  جاذبه های دیدنی و گردشگری را داراست که معتقدم در معرفی این جاذبه ها و بهره مندی از ظرفیت های موجود،غفلت شده است.

میرلوحی خاطر نشان کرد: باید برای تقویت زیر ساخت های گردشگردی و  معرفی جاذبه های دیدنی شهر تهران اقدامات جدی تری انجام شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران  باید در این زمینه  تلاش کند و پیرو تصویب طرح “ایران ۱۴۰۰”باید ببینیم چه باید کرد که در معرفی جاذبه های گردشگری و جذب گردشگر موفق باشیم.

میر لوحی مطرح کرد:باید به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم یک گردشگر و یا توریست را در یک زمان بندی حداقلی و یک هفته ای،بجای “سرگرمی”،”تامین “کنیم که متاسفانه هنوز در تهران با این سطح فاصله داریم.

وی اشاره کرد:به طور مثال؛ در اصفهان به مقوله گردشگردی به قدری خوب توجه شده و زیر ساخت ها و امکانات  آماده است که هر گردشگردی در مدت زمان حداقلی و یک هفته ای،از جاذبه های دیدنی نهایت بهره را می برد و با یک شناخت کاملی از فرهنگ و تاریخ به مبدا باز می گردد در حالی که این اتفاق هنوز در مورد تهران محقق نشده است.

این مقام مسئول تاکید کرد:تهران باید به شان خود در حوزه گردشگری برسد در حالی که امروز شاهدیم ظرفیت ها بالقوه است و باید بالفعل شود.

وی افزود: متاسفانه همواره تهران با شلوغی،ترافیک،آلودگی و پسوندهای”منفی”شناخته شده است در حالی که باید با بهره مندی حداکثری از ظرفیت و جاذبه های دیدنی،تهران زیبا را به همگان معرفی و این شهر به مقصد گردشگری تبدیل شود و پسوند و قیدهای منفی از تهران جدا شود.

میر لوحی تاکید کرد: باید برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت های گردشگری شهر تهران،از بخش خصوصی کمک گرفت و بخش خصوصی باید به این حس و جایگاه برسد که گردشگر داخلی و خارجی را با گشاده رویی و خدمات دهی مطلوب میزبانی کند.

وی ادامه داد: احساس و نگاه  “خود کم بینی” در ارائه خدمات گردشگردی باید از شهر تهران جدا شود،متاسفانه امروز  در جایگاهی هستیم که احساس میکنیم اگر کسی را از شهر و کشوری به تهران دعوت کنیم خیلی “دست پری” نداریم و  نمی توانیم از نظر گردشگری میزبان خوبی باشیم در حالیکه که از ظرفیت تاریخی،فرهنگی و گردشگری تهران غافلیم و باید به سمت معرفی مزیت و ظرفیت های تهران برویم و در این زمینه به جد کار کنیم.

]]>
https://varzeshsanj.ir/%d9%be%d8%b3%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%86%d9%81%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ac%d8%af%d8%a7-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%b8%d8%b1/feed/ 0
آنچه در نشست روحانی، پوتین و علی اف گذشت https://varzeshsanj.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d9%88-%d8%a2%d9%86%da%86%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%8c-%d9%be%d9%88/ https://varzeshsanj.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d9%88-%d8%a2%d9%86%da%86%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%8c-%d9%be%d9%88/#respond Thu, 29 Mar 2018 17:14:03 +0000 https://varzeshsanj.ir/?p=97 به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جمعی از شاعران آئینی و مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) خراسان در حرم مطهر رضوی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

متن بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر کرده است، بدین شرح است:

«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌ (۱)

 خیلی‌ مایل بودم که از یکایک شعرائی‌ که در اینجا تشریف دارند شعر بشنوم و از یکایک نغمه‌سرایان مذهبی‌ و مدّاحان، نغمه‌هایشان را گوش کنم. متأسّفانه مثل همیشه آنچه میل دل ما است، در عمل اتّفاق نمی‌‌افتد ولی‌ همان مقداری‌ که شنفتیم، هم حقیقتاً بهره بردیم و استفاده کردیم، و هم بنده خوشحال شدم.

واقعاً من خوشحال شدم از اینکه مشاهده کردم در مشهد همچنان -بلکه بهتر از گذشته- هم ذوقهای‌ فراوان و لطافتهای‌ شعری‌ و ریزه‌کاری‌‌های‌ زیبای‌ ادبی‌ در شعرها وجود دارد، و هم حنجره‌های‌ مخملین و مطلوب و شیرین الحمدلله در مشهد زیاد است؛ من خیلی‌ خوشحال شدم از این واقعیّتی‌ که انسان در مشهد ملاحظه میکند.

خب، در گذشته هم کم‌وبیش همین‌جور بود. البتّه از لحاظ شعری، مشهد همیشه جلو بود از جاهای‌ دیگری‌ که ما می‌‌شناختیم -تا آن حدّی‌ که ما می‌دیدیم؛ در آن سالهای‌ دوران جوانی‌ِ ما، مشهد به‌طور مجموعی‌ و جمعی‌ جلوتر از خیلی‌ جاهای‌ دیگر بود- لکن از لحاظ مدّاحی‌ و خوش‌خوانی‌ و نغمه‌سرایی‌ دینی، نه؛ مشهد در این حدّی‌ که امروز انسان مشاهده میکند و می‌بیند، در زمان ما نبود. یک تعداد محدودی‌ بودند، شاید بشود گفت تعداد انگشت‌شماری‌ بودند که می‌توانستند شعر خوب را با آهنگ خوب و صدای‌ خوش بخوانند. خب، بنابراین جای‌ شکر دارد و خدای‌ متعال را شاکریم بر این نعمت.

آنچه من تأکید می‌کنم، همان‌طور که در شعرهای‌ شعرای‌ عزیزمان مشاهده کردیم و همچنین در برخی‌ از اشعار مدّاحان عزیز شنیدیم، [این است:] امروز دنیای‌ اسلام نیازمندی‌‌هایی‌ دارد. دنیای‌ اسلام امروز در یک مرحله‌ی‌ حسّاس تاریخی‌ دارد به سَر می‌برد. اینهایی‌ که شما ملاحظه می‌کنید -آل‌سعود آن‌جوری، یمن آن‌جوری، عراق این‌جوری، سوریه آن‌جوری، مسائل مربوط به آمریکا، مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی، کارهایی‌ که در منطقه می‌کنند، تصمیم‌هایی‌ که میگیرند، فشاری‌ که روی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ می‌‌آورند- یک مجموعه‌ی‌ کار است، یک هدفی‌ دارد دنبال می‌شود.

در یک‌چنین شرایطی‌ که دنیای‌ اسلام در واقع از یک پیچ تاریخی‌ دارد عبور می‌کند، ما وظایفی‌ داریم، ما تکالیفی‌ داریم؛ هرکداممان به یک نحوی، نمی‌توانیم غفلت کنیم از نیازهای‌ امروزِ دنیای‌ اسلام؛ در رأس این نیازها هم، نیازهای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ است؛ چون جمهوری‌ اسلامی‌ میان‌دار این حادثه‌ی‌ عظیم است. بله، بازیگران بسیارند؛ کنندگان و کنش‌گران و فعّالان در دنیای‌ اسلام زیادند، از همه نوعش؛ امّا میان‌دار، جمهوری‌ اسلامی‌ است.

مطمئنّاً اگر جمهوری‌ اسلامی‌ نبود، اگر امام بزرگوار نبود، اگر آن فریاد ملکوتی‌ متّکی‌ به سنّت‌های‌ الهی‌ در این کشور نبود، این حوادث در دنیای‌ اسلام نبود و استکبار بدون هیچ‌گونه مانعی‌ کار خودش را دنبال می‌کرد و هیچ احتیاجی‌ به این‌همه چالش هم نداشت، این همه مشکل هم برای‌ استکبار وجود نداشت. بنابراین جمهوری‌ اسلامی‌ امروز نیازمندی‌‌هایی‌ دارد که این نیازمندی‌‌ها را ماها باید تأمین کنیم.

به اعتقاد بنده برترینِ این نیازمندی‌‌ها، نیازهای‌ تبیینی‌ و بصیرت‌افزایی‌ و تحکیم معارف انقلاب و اسلام [است]؛ اینها در رأس همه‌ی‌ این نیازها است. ما ابزارش را هم بحمدالله داریم. یکی‌ از ابزارهایی‌ که ما داریم و دیگران در دنیا معمولاً ندارند، همین مدّاحی‌ است، همین روضه‌خوانی‌ است، همین منبر است، همین مجالس مردمی‌ است؛ این در دنیا معمول نیست. در دنیا اینکه حالا یک نفر را یک جایی‌ دعوت کنند برود منبر، هزار نفر، دو هزار نفر، پنج هزار نفر، بدون دعوت، با شوق دل خودشان آنجا حاضر بشوند، بنشینند یک ساعت به حرف او گوش بدهند، چنین چیزی‌ در دنیا نیست.

]]>
https://varzeshsanj.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d9%88-%d8%a2%d9%86%da%86%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%8c-%d9%be%d9%88/feed/ 0
اختلاس، تبانی و کسب امتیازات خاص به‌صورت سیستمی در حال شکل‌گیری است https://varzeshsanj.ir/%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d8%b3%d8%8c-%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d8%a7%d9%85%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d8%b5/ https://varzeshsanj.ir/%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d8%b3%d8%8c-%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d8%a7%d9%85%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d8%b5/#respond Thu, 29 Mar 2018 16:43:06 +0000 https://varzeshsanj.ir/?p=63 «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی‏ فی‏ قَوْمی‏ وَ أَصْلِحْ وَ لاتَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ

در گذر بیش از سه دهه از عمر پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اقدامات فراوان و مؤثری در خصوص مقابله با فساد اداری صورت گرفته است. لیکن فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) خطاب به سران قوای سه‌گانه کشور که در آن نقشه راه و خط‌مشی مبارزه با فساد، ترسیم شده، به‌عنوان منشور مبارزه با فساد اقتصادی و مالی و چراغ راه مسئولین نظام شناخته می‌شود.
بانک مرکزی نیز به‌عنوان یکی از اجزای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌گذار اصلی نظام پولی کشور که مسئولیت برقراری ثبات مالی، رشد اقتصادی مستمر و حفظ نظم و انضباط در بازار پول را بره‌عهده دارد، در راستای منویات مقام معظم رهبری از یک سو و حرکت در جهت دستیابی به نظام بانکی مبتنی بر استانداردهای بین المللی از سوی دیگر، مصمم است با تلاش هدفمند، گامهایی مؤثر در جهت شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد، جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا به‌خصوص در حوزه پولی و ارزی بردارد.

این بانک با اعتقاد به این حقیقت که امروزه فساد در صور گوناگون آن نظیر رشوه، پول‌شویی، تقلب، اختلاس، تبانی و کسب امتیازات خاص، به‌صورت سیستمی در حال شکل‌گیری است، با ملحوظ نظر داشتن چهار حوزه اصلی تأثیرگذار در ایجاد و گسترش فساد در نظام بانکی کشور شامل «عدم شفافیت در مراودات مالی و تبادلات بانکی»، «نظارت بانکی و چالش‌های آن»، «چالش‌های پیش‌روی بازار غیرمتشکل پولی» و «ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی بین دستگاه‌ها»، با به‌کارگیری فناوری‌های نوین و توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و نظارتی در راستای نظارت دقیق و همه‌جانبه بر عملیات بانکی، حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط، تطبیق عملیات بانک‌داری با ضوابط مبارزه با پول‌شویی و پرهیز از اقدامات بازارشکنانه، اهتمام ویژه‌ای در مبارزه با عوامل مؤثر در مفاسد اقتصادی در حوزه پولی و مالی داشته است که موفقیت در این مسئولیت خطیر، تلاش بی‌شائبه و همه‌جانبه‌ای را برای ایجاد اشراف و حاکمیت مناسب در بانک مرکزی، ایجاب می‌نماید.
در راستای تحقق این مهم، راهبرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با پول‌شویی را می‌توان در سه رکن اساسی ساختار، روش‌ها و فناوری طبقه بندی نمود:
در رکن ساختار، بانک مرکزی نیازمند حصول اطمینان از بهره‌مندی از سازوکاری سازمانی است که بتواند این بانک را از نظر عملیات، ساختار مالی و رعایت قوانین و مقررات، مورد پایش و کنترل قرار داده و با آگاهی به‌موقع مقامات ارشد از تنگناها و مشکلات، یاری رسان آنان در بهبود عملکرد سازمان باشند که این مهم به حوزه بازرسی، پی‌گیری ویژه و نظارت بر امور اجرایی ــ با محوریت حسابرسی داخلی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی و رسیدگی به شکایات، محول شده است.
در رکن روش‌ها و فرآیندها، بانک مرکزی تحولات شگرف محیطی و شیوه‌های انجام کار را مد نظر قرار داده است. یکی از چالش‌های مهم نظام پولی و بانکی کشور، بروز شکاف و فاصله میان واقعیت روزمره در حال تحول و روش‌های اجرایی ناظر بر ممیزی، حسابرسی و کنترل بر روندهای کاری است که همچنان بر مدار روابط سنتی پیشین می‌چرخد.
در سال‌های گذشته ورود همه‌جانبه فناوری به حیطه فعالیت‌های بانکی، مجموعه نظارتی بانک مرکزی را با چالش‌های مربوط به افزایش سرعت عملیات و نیز حجم انبوه داده‌ها، مواجه نموده است. لذا بازنگری در روش‌های کنترلی و نظارتی و تمرکز بر نوسازی فرایندهای انجام کار و لحاظ نقاط رسیدگی و بازبینی به‌صورت سیستمی یکی از الزامات مهم است. از این رو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با آغاز دو طرح هم‌راستای بانک مرکزی ۱۴۰۰ و نیز نقشه راه و نوسازی نظام بانکی در صدد است تا با تعریف مجدد و روزآمد نمودن فرآیندها و روش‌های عملیاتی در نظام بانکی و بازتعریف نقش‌های نظارتی بانک مرکزی و واحدهای بازرسی و نظارتی در بانک‌ها، همگامی با تحولات محیطی را طراحی نماید.
ساختار مناسب و روش‌های انجام کار در زمینه تحول نگرش به داده‌ها و اطلاعات، توسط بانک مرکزی و نظام بانکی صورت می‌پذیرد. نظام بانکی کشور در این حوزه، از دو دهه گذشته، پیشگام و فعال بوده و تقریباً تمامی فعالیت‌های خود را با تکیه بر فناوری راهبری می‌کند. تکیه بر فناوری‌های جدید، گرچه مزایای غیرقابل انکاری برای نظام پولی و مردم داشته، اما حجم انبوهی از داده‌ها و اطلاعات را در پایگاه‌های داده مختلف، انباشته کرده که با توجه به افزایش چشمگیر حجم مبادلات، پردازش و تحلیل آنها به‌عنوان یک چالش مهم مقابل نظام بانکی قرار گرفته است. اقدامات بانک مرکزی در حوزه فناوری در سه شاخه به هم پیوسته دنبال می‌شود، اولاً، جامعیت و پیوستگی سامانه‌های الکترونیکی پردازش بانکی ،باید در تمامی انواع ابزارها و خدمات حاصل شود، ثانیاً، ماهیت داده‌ها و اطلاعات، باید به‌صورت استاندارد تعریف، پردازش و نگه‌داری شود و ثالثاً، سازوکارهای پردازش انبوه اطلاعات به‌منظور حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات، کشف سریع و دقیق تخلفات و موارد مشکوک و اتخاذ اقدامات اصلاحی و تأمینی در زمان مناسب ایجاد شود.
پیوستگی میان ساختار، فرایند و فناوری در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در قالب سامانه‌هایی برنامه‌ریزی شده است که هریک به‌صورت نظام‌مند و همزمان، ابعاد کارکردی مبارزه با فساد در نظام پولی را مورد هدف قرار می‌دهد که شایسته است با توجه به ضیق وقت در اینجا به‌صورت خلاصه به برخی از این سامانه‌ها، اشاره کنم:
۱٫ نسیم، Core banking یا بانک‌داری متمرکز الکترونیکی بانک مرکزی سامانه‌ای است که به‌منظور همگامی این بانک با تحولات فناوری و پوشش وظایف ذاتی آن در قانون پولی و بانکی کشور به‌عنوان بانک‌دار دولت پیاده سازی شده است که با استفاده از امکانات آن می‌توان تمامی عملیات مربوط به مدیریت حساب‌های دولتی را که بنا به دلایل متعددی از جمله نبود زیرساخت‌های لازم در زمینه بانک‌داری الکترونیک و سامانه‌های نوین بانک‌داری، به بانک‌های تجاری واگذار شده بود، مجدداً به بانک مرکزی بازگرداند. لازم به ذکر است که بیش از دویست هزار حساب در شبکه بانکی متعلق به وجوه دولت بوده و نظارت لازم و کافی بر آنها وجود نداشته است.
همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌فرمایید، ایجاد تمرکز و یک‌پارچگی در حساب‌های دولتی و امکان رصد و پایش دقیق منابع و مصارف دولت و به‌دنبال آن احصای صحیح و به‌هنگام درآمدهای دولت از جمله مزایایی است که با راه‌اندازی این سامانه از آن بهره‌مند خواهیم شد.
۲٫ سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی یا «سپام»
زیرساختی است که تمامی مراودات بین بانک‌ها را از طریق پروتکل‌های استاندارد مبادلات مالی، تحت پوشش قرار می‌دهد. با استفاده از این زیرساخت، تمامی مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی و حوالجات ارزی از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام بوده و ابزارهای نظارتی بانک مرکزی به‌منظور رصد و پایش این مراودات، روی آن قابل پیاده‌سازی است. شایان ذکر است که طرح پایلوت سامانه پیش‌گفت از ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود و امید است از بهمن ماه سال جاری به‌صورت رسمی آغاز به کار نماید.
۳٫ فرآیند اجرایی و پردازشی فعلی چک، منجر به ایجاد اوضاع نابسامان تبادل چک اشخاص با ارقام برگشتی با مبالغ بالا و تعداد چشمگیر آن ( چیزی در حدود ۲۶میلیون قطعه طی سالهای۹۳-۸۹ )، گردش طولانی و غیر نظام‌مند و غیر ضرور فیزیک چک، صدور دسته‌چک‌های متنوع با ابعاد و محتوای متفاوت چک‌ها در بانک‌های مختلف، محدودیت در پایش و نیز کندی پردازش آن‌ها و در نهایت بی‌اعتمادی عامه مردم و بازارهای مبادله به این ابزار موثر پرداخت در بازار سنتی شده است.
سامانه مدیریت الکترونیکی چک ( چکاوک) که با هدف حذف گردش فیزیکی چک‌ها بین شعب و واحد‌های بانکی و اعمال نظارت متمرکز بر جریان گردش وجوه و اعمال کنترل‌های قانونی و مقرراتی؛ براساس‌ مصوبه شورای پول و اعتبار، مراحل اجرایی خود را طی می کند، اعتماد را به چک بازگردانده و با امکان برخورداری ذینفع به حداقل اطلاعات واگذارنده چک،‌اطمینان نسبی را برای ایفای تعهد ایجاد می کند.
این سامانه مطابق با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا کنون در استانهای قم، قزوین، زنجان، سمنان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، البرز، کردستان، لرستان و گلستان عملیاتی شده و نهایتاً تا اسفند ماه سال جاری به طور کامل در سراسر کشور به اجرا درخواهد آمد.
۴٫ پورتال ارزی اَبَرسامانه‌ای است که سامانه‌های ثبتارش (بازرگانی)، آسیکودا (گمرک) و ارزی (بانک مرکزی) را به یکدیگر متصل نموده فرآیندهای بین‌دستگاهی را میان این سامانه‌ها مدیریت می‌کند و از طریق شفاف‌سازی، یک‌پارچگی و نظارت دقیق و همه‌جانبه بر عملیات مرتبط با واردات و صادرات، فرصت هرگونه تبانی در جهت ارزان نمایی و گران نمایی کالا، خروج ارز از کشور از طریق جعل مدارک، اسناد گمرکی و پیمان‌نامه‌های ارزی و گریز از حقوق گمرکی را به حداقل می‌رساند.

۵٫ فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته با تعمیق نفوذ خود، تحولات عظیمی را در حوزه ارتباطات بین افراد و سازمان‌ها ایجاد و علاوه بر ایجاد اسناد الکترونیکی، با تحول در فرایندهای سنتی، موجبات تسریع، تدقیق و ردیابی مراودات با ابزارهای متنوع و سهل‌الوصول را فراهم کرده است.
با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه خدمت‌رسانی به مشتریان، اینک قوه قضائیه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در صددند تا مراودات و مکاتبات فی‌مابین را نیز از مواهب پیشرفت‌های فناوری برخوردار سازند.
از این رو به‌منظور برقراری ارتباط الکترونیکی بین نظام بانکی کشور و قوه قضائیه که یکی از حساس‌ترین و مهمترین ارتباطات بین دستگاهی است، بستری مناسب به‌لحاظ اجرایی و مدیریتی با در نظر گرفتن ملاحظات ویژه (با عنایت به ماهیت اسناد و مکاتبات)، برقراری اطمینان از محرمانگی، انکار ناپذیری و اصالت مکاتبات و داده‌های تبادل شده ایجاد گردیده است.
۶٫ مرکز امنیتی، تخصصی «کاشف» با نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور تأمین امنیت اطلاعات بانکی کشور از طریق تدوین الزامات و ایجاد چارچوب‌های امنیتی، مدیریت متمرکز امنیت، مدیریت رخدادهای امنیتی و به اشتراک گذاری اطلاعات و تجارب امنیتی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری پیاده‌سازی شده است. این مرکز به‌عنوان نقطه تماس واحد، در تعامل با سایر نهادهای انتظامی، امنیتی و قضایی کشور، وظیفه جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات و هماهنگی بین بانک‌ها در مواقع بروز رخدادهای امنیتی و بحران‌های سایبری را عهده‌دار است.
۷٫ نظارت الکترونیکی بانک‌ها (سناب) سامانه‌ای است که استانداردسازی، یک‌پارچه کردن داده‌ها و اطلاعات بانکی و ایجاد یک ساختار منسجم گزارش‌گیری برخط، امکان نظارت الکترونیکی به‌هنگام و جامع بر عملیات بانک‌ها، ایجاد بانک اطلاعاتی یک‌پارچه از داده‌های پالایش شده بانکی، پایش و مانیتورینگ سیستم بانکی به‌لحاظ شناسایی تخلفات و سوء‌استفاده‌های مالی و … را مهیا می‌کند.
۸٫ پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب راهبرد نظام جامع پرداخت و با توجه به نظام‌های جدید پرداخت و تسویه و ابزارها و فناوری‌های نوین به‌وجود‌ آمده در جهان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر‌ آن شد تا نقشه راه ده سال آینده شبکه بانکی کشور را با کمک مشاوران خبره تدوین نماید. در این نقشه زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز در حوزه‌های مختلف مأموریتی بانک مرکزی که طی ده سال آینده به‌طور تدریجی تکمیل و یا مستقر خواهند شد، شناسایی می‌شوند.
اهداف اصلی نقشه راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی، شامل تجزیه و تحلیل وضعیت موجود و رفع موانع، جهت نیل به یک نظام بانکی نوین بر پایه استانداردهای جهانی،‌ تعیین مسیرهای آتی نظام بانکی کشور، شناسایی و تعریف اهداف بلندمدت و استراتژیک، به‌کارگیری فناوری‌های نوین بانکی براساس استانداردهای جهانی، شناسایی ریسک‌های متفاوت و تدوین مدیریت ریسک است.
نگاه بانک مرکزی به مبارزه با فساد، رویکردی راهبردی و بلندمدت است؛ باید توجه داشت که بروز فساد بیش از هرچیز ناشی از ضعف در ساختارها، فرایندها و مناسباتی است که طی زمان شکل گرفته و حفره‌های مقرراتی و زمینه‌های فساد در آن برای کسانی که در صدد سوء‌استفاده هستند روشن شده است. از این رو مبارزه جدی با فساد نیازمند تحول در حوزه‌های ساختاری و بنیادین است. فناوری و امکانات آن، فرصت مناسبی را برای بازنگری در این مناسبات و کشف نقاط آسیب‌پذیر و پوشش آنها فراهم کرده است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در صدد است با اتخاذ راهبرد یادشده و بهره‌گیری کامل از امکانات فناوری، تحولی جدی در مقوله مبارزه با فساد را آغاز کند و به‌فضل الهی به انجام برساند.
در کوتاه‌مدت نیز ساماندهی بازار غیرمتشکل که فعالیت نهادهای پولی و بانکی بدون مجوز را شامل می‌شود، به‌صورت ویژه در دستور کار این بانک قرار دارد.
مؤسسات پیش‌گفت قبلاً با داشتن سهمی تقریباً ۳۰درصدی از بازار پولی کشور، بدون نظارت بانک مرکزی سهم قابل توجهی در نوسانات ناخوشایند بازارهای مختلف ایفا ‌نموده و با ورود به فعالیت‌های سوداگرانه نظیر خرید و فروش مسکن، ارز، طلا و حتی احتکار ارزاق عمومی مردم و … کنار سایر عوامل، این بازارها را با تلاطم مواجه می‌ساختند.
خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر بانک مرکزی در جهت اجرای قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی و قانون برنامه پنجم توسعه، علی‌رغم چالش‌های متعدد، بخشی از این مؤسسات فاقد مجوز؛ ساماندهی و منابع این مؤسسات در راستای اهداف نظام بانکی کشور هدایت گردیده است و در ادامه ضمناً انتظام بخشی سایر مؤسسات عمده بازار مزبور، در دستور کار قرار دارد و مراحل اجرایی را طی می‌کند.
امید است به‌یاری حضرت حق و مساعدت کلیه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، شاهد مبارزه‌ای فراگیر و سیستمی با فساد باشیم. بدیهی است که طی این راه طولانی و توفیق در این مهم و ریشه‌کن کردن فساد و تحقق اراده مقام عظمای ولایت و مطالبات ملت در برخورد با مفسدین اقتصادی و سوءاستفاده گران، تعامل، همفکری، همراهی و همکاری همه‌جانبه دست اندر کاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را می‌طلبد.

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس ‌ که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

]]>
https://varzeshsanj.ir/%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d8%b3%d8%8c-%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d8%a7%d9%85%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d8%b5/feed/ 0
امیدوار به آشتی سینما و ادبیات هستیم https://varzeshsanj.ir/%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%d8%b4%d8%aa%db%8c-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%85%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%87%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%85/ https://varzeshsanj.ir/%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%d8%b4%d8%aa%db%8c-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%85%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%87%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%85/#respond Thu, 29 Mar 2018 15:52:03 +0000 https://varzeshsanj.ir/?p=54

به گزارش خبرنگارفرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشن سینما و کتاب عصر روز شنبه ۲۱ شهریور و به مناسبت روز سینما با حضور هنرمندان و اهالی رسانه در خانه هنرمندان برگزار شد.

جشن سینما و کتاب عصر روز ۲۱ شهریورماه و به مناسبت روز سینما با حضور فرخ نعمتی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، سیروس ابراهیم زاده، کاظم هژیر آزاد، سهیلا رضوی، بهاره رهنما، نرگس آبیار، سیروس الوند، شمس لنگرودی، پدرام اکبری،بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، کیوان کثیریان، اندیشه فولادوند و لیلا اوتادی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ابتدای برنامه گفت: بسیار خوشحالم که با همکاری آقای جلیسه رئیس خانه کتاب توانستیم جشن سینما و کتاب را در روزهایی که متعلق به سینما است، برگزار کنیم. این برنامه به سینماگرانی اختصاص دارد که در کنار حرفه سینماگری دست به قلم هم هستند و در حوزه های مختلف کتاب هایی را نیز نوشته اند.

سرسنگی افزود: بدون هیچ اغراقی ادبیات را باید روح یک ملت خواند. روحی که لابلای کلمات و جملات می‌ماند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. باید اقرار کرد متاسفانه امروز عادت کتاب خوانی ما جایگاه خود را در کشور از دست داده است. حتی اگر خیلی خوشبینانه هم بگوییم، جایگاهش تنزل پیدا کرده است و مانند گذشته نیست.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران عنوان کرد: از مدتی قبل و بر اساس تفاهم نامه ای که بین خانه هنرمندان ایران و خانه کتاب منعقد شد، بنا را بر این گذاشتیم که در حوزه ادبیات و کتاب کار بیشتری را انجام دهیم. زیرا اعتقاد داریم که ملت توسعه یافته و پیشرفته، ملتی است که با کتاب انس داشته باشد. این درحالی است که وقتی به شرایط نشر کتاب، خواندن کتاب و ارزش نهادن به کتاب نگاه می کنیم، فاصله بسیاری بین وضع موجود و آن چیزی که از یک کشور متمدن، صاحب فرهنگ و صاحب مفاخر ادبی انتظار می رود، می بینیم.

سرسنگی ادامه داد: جشن سینما و کتاب یک حرکت نمادین برای قدرشناسی از هنرمندانی است که در کنار حرفه اصلی خود، نوشتن را هم از یاد نبرده اند. گاهی اوقات هنرمندان در رشته ای که کار می کنند ترجیح می دهند در رشته خود فعالیت کنند اما انس آنها با کتاب و نوشتن کتاب، نه تنها مخاطبان را با ارزش های بیشتری از فرهنگ و هنر این افراد آشنا می کند بلکه بر هنر اصلی آنها هم تاثیر می گذارد.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که امروز و در این مناسبت از تعدادی از سینماگران بزرگ کشور که در سال های ۹۳ و ۹۴ در کنار کار سینما، نوشتن را هم ادامه دادند و آثار ارزشمندی را خلق کردند، تجلیل و تقدیر کنیم. امیدواریم که فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور ما بیش از آن چیزی که امروز هست، جای خود را در جامعه باز کند.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران بیان کرد: یکی از متفکران معاصر ایرانی می گوید:”فقر نداشتن است اما این نداشتن لزوما پول نیست. فقر روزنامه های برگشتی یک شهر است. فقر کتاب هایی است که در یک کتابخانه و یا در یک کتاب فروشی خاک می خورد.” اضافه می کنم که فقر تبدیل شدن یک کتاب فروشی به یک فلافل فروشی در خیابان انقلاب است.

سینماگران مسئولیت مهمی در گسترش فرهنگ کتابخوانی دارند

پس از آن مجید غلامی جلیسه رئیس خانه کتاب به روی صحنه آمد و گفت: باعث افتخار ماست که در نخستین جشن کتاب و سینما در خدمت شما اساتید سینما هستیم. ما در سال ۹۳ و ابتدای سال ۹۴ سعی کردیم پیوند مبارک و بسیار خوب سینما و کتاب را بیش از پیش مبارک بدانیم. شخصا اعتقاد دارم که سینما نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در کشور دارد.

وی افزود: در این بین و در رأس آنها سینماگران و عوامل سینمایی نقش مثبت و بسیار خوبی در رشد و گسترش این فرهنگ در سطح جامعه دارند. این جشن در اصل بهانه ای است برای اینکه به سینماگران یادآوری کنیم که چه مسئولیت مهم و بزرگی را در جهت گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی برعهده دارند.

رئیس خانه کتاب ادامه داد: از شما درخواست می کنیم که بیشتر از قبل درمورد کتاب نوشته و سخن بگویید و بیشتر از قبل در کلام، بازی و فیلم های خود به کتاب بپردازید. همچنین سعی کنید تا با هر بهانه ای به کتاب اشاره ای داشته باشید چون مردم سینما و سینماگران را دوست دارند و قطعا این ظرفیت را برای کتاب ما که امروز آنچنان حال و روز خوبی ندارد، می تواند در بین مردم ایجاد کند.

غلامی جلیسه در پایان گفت: امیدوارم این جشن زمینه ای برای پیوند هرچه بیشتر سینما و کتاب باشد. همچنین در تشویق مردم به مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی موثر باشد.

پس از آن فرخ نعمتی با اهدای لوح تقدیر و کتاب نفیسی از استاد فرشچیان به مسعود رایگان از او تقدیر کرد و مسعود رایگان گفت: از خانه کتاب و خانه هنرمندان تشکر می کنم که تلاش بی وقفه ای برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی آغاز کردند. تصور می کنم که این تلاش کافی نیست.

رایگان خاطرنشان کرد: شما فکر کنید در یک جامعه ۷۰ الی ۸۰ میلیونی کتابی با ۱۲۰۰ نسخه چاپ می شود. بر اساس این آمار، هر ایرانی ۲۰ دقیقه برای خواندن کتاب یا روزنامه وقت می گذارد. بر این اساس باعث تاسف است که رسانه ملی می تواند نقش بسیار فعالی در این زمینه داشته باشد. این رسانه می تواند فرهنگ کتاب خوانی را در سراسر ایران زمین جا بیاندازد. در این راستا طرحی دارم که از طریق رسانه ملی و شبکه دیجیتال کاری کنیم تا هر ایرانی ۵ کتاب را مطالعه کند و این قول را همین جا به شما می دهم که این اتفاق می افتد.

در ادامه برنامه غلامحسین امیرخانی استاد خوش نویسی به روی صحنه آمد و پیش از اهدای لوح تقدیر و کتاب نفیسی از استاد فرشچیان به سیروس ابراهیم زاده گفت: آماری که در مورد مطالعه ۲۰ دقیقه ای کتاب توسط هر ایرانی اعلام شد. فکر نمی کنم که این آمار حتی همین ۲۰ دقیقه هم باشد زیرا آمار باید به دقت گرفته شود تا واقعیت ماجرا مشخص شود.

وی افزود: بر اساس آماری خانم های کتاب خوان ۹ کشور اروپایی بررسی شده بود و حداقل تعداد کتاب خوانده شده در آن کشورها ۹ کتاب و حداکثر ۵۲ کتاب بود. آمار ۵۲ کتاب مطالعه شده برای کشورهای شمال اروپا و آمار ۹ کتاب برای کشور ایتالیا بود. ما در انجمن خوش نویسان ایران معتقدیم که با نوشتن به نوعی خود را در حلقه کتابت و نشر قرار می دهیم.

امیرخانی افزود: در انجمن خوشنویسان برای جبران این مسأله که شرایط و روزگار ما شاید امکان آن را کم کرده که یک انسان با این مشغله بتواند با کتاب های بزرگی مثل شاهنامه، مثنوی، حافظ و مولوی آشنا شود، به گزیده ها پناه بردیم؛ یعنی کتاب های ارزشمند را در خلاصه ای در حدود ۱۰۰ صفحه با آرایه های مناسبی که جذابیت و زیبایی آن خواننده را به مطالعه آن تشویق کند، گردآوری کردیم و تا حدودی هم موفق بوده ایم.

این استاد خوش نویس تصریح کرد: بد نیست به این موضوع اشاره کنم که کشور ما از نظر کتابت و کتاب آرایی در مقام نخست در دنیا قرار دارد. البته ملت های دیگر هم در این حوزه زحمت کشیده و آثار قابل توجهی را خلق کرده اند اما مقام نخست دنیا را ما در اختیار داریم.

بعد از آن غلامحسین امیرخانی با اهدای لوح تقدیر و کتاب نفیسی از استاد فرشچیان به سیروس ابراهیم زاده از او تجلیل کرد و سیروس ابراهیم زاده نیز گفت: نخستین جشن سینما و کتاب در حقیقت قدم های اولیه تفکرهای بسیار ارزشمند جوانان و هنرمندان ما در این جهت است که بتوانند خود را با دنیای متغیر و متمدن امروز بیشتر هماهنگ کنند.

ابراهیم زاده افزود: کتاب یکی از رسانه های بسیار قدیمی است که ما هم در میراث فرهنگی افتخار داریم که کتاب داریم، کتاب نوشته ایم و در این عرصه فعالیت های فراوانی انجام داده ایم. از طرف دیگر سینما یکی از ستون های ارزشمند مدرنیته است. بر این اساس تلفیق این دو حوزه بسیار مبارک است. ما نوعی آگاهی پیدا کردیم که با این سوابق درخشان فرهنگی، ادبی و هنری نیاز داریم تا خود را به جهان امروز نزدیک تر کنیم.

این بازیگر پیش کسوت ادامه داد: ما نباید فراموش کنیم که در دنیایی زندگی می کنیم که به شدت در حال تغییر و تحول است. در بسیاری از زمینه ها از جمله فرهنگی و هنری که آگاهی هایی پیدا کردیم هنوز نتوانستیم خود را به دهکده بزرگ جهانی امروز برسانیم. از این جهت این جشن را بسیار مبارک می دانم که تاثیرات بیشتری در زمینه های دیگری هنر خواهد داشت.

ابراهیم زاده گفت: جای خوشحالی است دوستانی که در زمینه سینما فعالیت می کنند در حوزه انتشار کتاب هم فعال هستند. در حقیقت یکی از ابعاد وجودی یک هنرمند این است که به هنرهای دیگر هم وارد شود. در واقع وقتی یک هنرمند در زمینه های دیگر هم وارد می شود بیشتر و بهتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند.

در بخش دیگر برنامه مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان روی صحنه آمد و با اهدای لوح تقدیر و کتاب نفیسی از استاد فرشچیان به کاظم هژیرآزاد از او تجلیل کرد و هژیرآزاد گفت: زمانی که ۱۸ سال داشتم از طریق سینما با بازیگری آشنا شدم. سپس خدمت مصطفی اسکویی رفتم و با پیش کسوتانی چون سیروس ابراهیم زاده، ابراهیم فتحی، دولت آبادی، شیراندامی و سلطان پور آشنا شدم و به خواندن و نوشتن کتاب علاقه پیدا کردم.

وی افزود: نوشتن را از طریق نوشتن بیوگرافی آموختم. چیزی که آقای اسکویی بسیار بر روی آن تاکید داشت. برای هر نقش باید یک بیوگرافی می نوشتم و همان موجب شد که زیاد کتاب بخوانم. توصیه او این بود که بخوانید، بخوانید، و بخوانید و قدری هم بنویسید.

در ادامه برنامه سهیلا رضوی روی صحنه آمد و با اهدای لوح تقدیر و کتاب نفیسی از استاد فرشچیان به بهاره رهنما از او تجلیل کرد و بهاره رهنما در ادامه گفت: می دانم که نمی توانم رقیب شما باشم. از خانه کتاب و خانه هنرمندان تشکر می کنم که از من حمایت کردند. اولین ناشرم نشر چشمه، ناشر دوم نشر نگاه و از نشر مروارید به عنوان ناشری که خطرپذیر بود و نمایشنامه های من در طول ۱۵ سال را منتشر کرد، تشکر و قدردانی می کنم.

در بخش دیگر این برنامه مجید غلامی جلیسه رئیس خانه کتاب روی صحنه آمد و با اهدای لوح تقدیر و کتاب نفیسی از استاد فرشچیان به نرگس آبیار از او تجلیل کرد. آبیار نیز گفت: نخستین کتابم در سال ۷۸ منتشر شد. پیش از این سالها ویراستاری کتاب می کردم. ویراستاری کار خیلی سختی بود و ذهن آماده ای نیاز داشت و متن های بهم ریخته و درهم دیگران را باید همیشه تصحیح می کردم، بی آنکه اسمی از من در کار باشد. برخی مواقع حتی متن را بازنویسی می‌کردم.

آبیار ادامه داد: زمانی که نخستین رمان خود را نوشتم آن قدر راحت و روان این کار را انجام دادم که از اینکه این قدر نثرم پخته و روان شده، شگفت زده شدم. این اتفاق در حوزه فیلمسازی و مستندسازی نیز برایم افتاد. زمانی که نخستین فیلم خود را ساختم احساس کردم که خیلی راحت و روان آن را به سرانجام رساندم. روزهای سختی که چه در دوره ویراستاری و چه در دوره مستند سازی سپری کردم برایم بسیار مبارک و خوب بود و اتفاق های خوبی را برای آینده ام رقم زد.

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ گفت: امیدوارم در حوزه کتاب هم یک آشتی خوبی بین نویسنده ها و سینماگران اتفاق بیافتد و اقتباس های بیشتری از آثار ادبی صورت گیرد. در این بین نویسنده ها مقداری کوتاه بیایند و کمتر سخت بگیرند و فیلم سازان هم آن قدر نخواهند که خود مولف باشند و فیلمنامه بنویسند. تا هرچه بیشتر شاهد اقتباس آثار از کتاب ها با کمک سینماگران باشیم.

در ادامه این مراسم سیروس الوند برای اهدای لوح تقدیر به شمس لنگرودی روی صحنه آمد و قبل از اهدا گفت: ژاپن رفته ها می دانند ژاپنی ها در اتوبوس و تراموا کتاب می خوانند. تصور می کنم میان مردم ژاپن دانستن و آگاهی یک ارزش است و اگر این در کشور ما حل شود، رسانه ها نیز به کتابخوانی می پردازند.

شمس لنگرودی نیز با صحبت هایی طنز در ادامه عنوان کرد: یکی از دوستان کارگردانم زنگ زد و گفت نمایشگاه نقاشی برگزار کردم و اوضاع خوب نیست. گفتم ببین چقدر اوضاع شعر بد است که من به سینما آمدم!

کتابخوانی باید از مدرسه ها شروع شود

پدرام اکبری نیز لوح بعدی را به مرجان شیرمحمدی تقدیم کرد و او در صحبت هایی عنوان کرد:کتابخوانی باید از مدرسه ها شروع شود و از آموزش و پرورش می خواهم یک زنگ کتابخوانی برای بچه ها بگذارد. این بهترین زمان عمر بچه هاست که در دنیای تخیل غوطه ور شوند. بچه ها در این شرایط می توانند کتابخوان باشند اما این بزرگترها هستند که شخصیت آنها را شکل می دهند. فرهنگ کتابخوانی باید از مدارس ابتدایی شروع شود.

در ادامه برنامه کیوان کثیریان لوح بعدی را به اندیشه فولادوند تقدیم کرد و گفت: در زمینه کتاب نیازمند کمک حوزه های مدیریتی و کلان کشور هستیم. شرایط کنونی و اقتصادی جامعه بسیار بد است و به گونه ای نیست که سبد کتاب در خانوار جایگاه ویژه ای داشته باشد. امیدوارم مدیرانی از این دست، قیمت کالاها و محصولات فرهنگی را کاهش دهند.

رؤیا تیموریان نیز لوح بعدی را به لیلا اوتادی تقدیم کرد و او نیز بیان کرد: با دوستم در دوران راهنمایی قرار می گذاشتیم رمان بخوانیم و هر هفته درباره آن صحبت می کردیم اما الان جای آن را ثروت خواهی گرفته است.

رؤیا تیموریان نیز تأکید کرد: به غیر از دبستان این مسأله مربوط به والدین و خودمان می شود و پس از آن همه چیز از لحاظ مدیریتی به دولت باز می گردد.

امیرحاج رضایی(فعال ورزشی و فوتبالی) نیز برای اهدای لوح بعدی به اشکان خطیبی روی صحنه آمد و گفت: با سینمای شما آموختم، دردمند شدم و شاگردی کردم. سالهاست به سینما علاقه مندم. می خواستم تحصیلاتم را ادامه دهم اما از ادامه آن باز ماندم و به صورت غریزی خواندن را ادامه دادم. هتریک من در زندگی کتاب، سینما و فوتبال بود. خلأهای زندگی را با فوتبال پر می کنم.

وی افزود: متأسفم که آمار مطالعه پایین است و شخصا چشم انتظاری از حوزه خودم ندارم چون بعد از این همه سال خدمت ۶۰۳ هزارتومان عیدی دریافت کردم.

حاج رضایی در رابطه با درگذشت ایرج کریمی منتقد یادآور شد: ما به تکثیر این افراد نیازمندیم. فوتبال زندگی من است چون معلم بزرگی برایم بوده و به کمک فوتبال درد از دست دادن همسرم را تحمل کردم. فوتبال کرامت انسانی را به من آموخت.

اشکان خطیبی نیز بعد از دریافت لوح گفت: کیندل، کتاب اینترنتی و گوگل ریدر در همه گوشی های تلفن همراه بچه ها نصب است. این می تواند در سبد کتاب باشد. زندگی الان اجازه داشتن کتاب های قطور را نمی دهد. لزومی ندارد این کتاب ها به فروش گذاشته شود تا عواید آن خرج امور خیریه شود بلکه می توانند این کتاب را برای دانشجویان خریداری کنند. باید در این رابطه دیدگاهمان را تغییر دهیم.

سیروس الوند برای دومین بار روی صحنه آمد و لوح را به بهروز افخمی تقدیم کرد و بهروز افخمی نیز گفت: به عنوان خدمتگزار ادبیات و عاشق کلمات اینجا هستم. نشر ساقی اولین ناشر مجموعه مقالاتم است. از بچگی گرفتار کلمات بودم و مادربزرگم قصه می گفت تا اینکه به کلمات خوب رسیدیم.

انتهای‌پیام/

]]>
https://varzeshsanj.ir/%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%d8%b4%d8%aa%db%8c-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%85%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%87%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%85/feed/ 0
قصد توهین نداشتم؛عذرخواهی می‌کنم https://varzeshsanj.ir/%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%aa%d9%88%d9%87%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d9%85%d8%9b%d8%b9%d8%b0%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87%db%8c-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d9%85/ https://varzeshsanj.ir/%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%aa%d9%88%d9%87%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d9%85%d8%9b%d8%b9%d8%b0%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87%db%8c-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d9%85/#comments Thu, 29 Mar 2018 15:50:02 +0000 https://varzeshsanj.ir/?p=51

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز برای پاسخ به سوالات دو تن از نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت که حضور وی در مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود.

بیشتر استقبال کنندگان از ظریف در بدو ورودش نمایندگان اصلاح‌طلب بودند.

ظریف همراه با معاون پارلمانی خود حسن قشقاوی وارد مجلس شد.

همزمان با ورود وزیر امور خارجه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در نطق میان د‌ستورش صحبت‌های خود را درباره تحریم و محدودیت ویزا توسط دولت آمریکا علیه ایران ایراد کرد.

قبل از صحبت‌های وزیر امور خارجه نطق میان‌دستور نمایندگان تحت تأثیر ورود ظریف به مجلس قرار گرفت و توجهات نمایندگان به سمت وزیر امور خارجه رفت.

در صحن علنی مجلس نماهنگی از صحبت‌های مقام معظم رهبری  در جمع مسئولان وزارت خارجه و رئیس جمهور برای هماهنگی بیشتر این وزارتخانه با سیاستهای اقتصاد مقاومتی پخش شد.

ظریف در بخشی از سخنان خود ضمن توهین به نمایندگان مجلس گفت: من اجازه سوال از معاونین خود را به نمایندگان مجلس نمی‌دهم.

این سخن ظریف با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد و جمعی از آنها در واکنش خطاب به وی تأکید کردند که شأن مجلس پایین بیاید.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر و جواد کریمی قدوسی از نمایندگان معترض به سخنان وزیر امور خارجه بودند. عبدالله سامری گفت: مگر توهین به نمایندگان چگونه است؟

علی مطهری که ریاست مجلس را به‌عهده داشت، خطاب به وزیر امور خارجه گفت: صحبت‌های وزیر امور خارجه در صحن علنی شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی شود بنابراین کلماتی نباید گفته شود که از اقتدار مجلس بکاهد.

وزیر خارجه با دادن نامه‌ای به ریاست مجلس از نمایندگان عذرخواهی کرد و گفت: اگر به عرایض بنده توجه کنید، متوجه می‌شوید که من قصد توهین به نمایندگان را نداشتم.

علی مطهری درباره سوال نمایندگان از وزرا تصریح کرد: نمایندگان آزادند، در مورد همه مسائل کشور سوال کنند اما نباید طوری بپرسند که تلقی داشتن نیات سیاسی شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز برای پاسخ به سوالات دو تن از نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت که حضور وی در مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود.

بیشتر استقبال کنندگان از ظریف در بدو ورودش نمایندگان اصلاح‌طلب بودند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز برای پاسخ به سوالات دو تن از نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت که حضور وی در مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود.

بیشتر استقبال کنندگان از ظریف در بدو ورودش نمایندگان اصلاح‌طلب بودند.

ظریف همراه با معاون پارلمانی خود حسن قشقاوی وارد مجلس شد.

همزمان با ورود وزیر امور خارجه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در نطق میان د‌ستورش صحبت‌های خود را درباره تحریم و محدودیت ویزا توسط دولت آمریکا علیه ایران ایراد کرد.

قبل از صحبت‌های وزیر امور خارجه نطق میان‌دستور نمایندگان تحت تأثیر ورود ظریف به مجلس قرار گرفت و توجهات نمایندگان به سمت وزیر امور خارجه رفت.

در صحن علنی مجلس نماهنگی از صحبت‌های مقام معظم رهبری  در جمع مسئولان وزارت خارجه و رئیس جمهور برای هماهنگی بیشتر این وزارتخانه با سیاستهای اقتصاد مقاومتی پخش شد.

ظریف در بخشی از سخنان خود ضمن توهین به نمایندگان مجلس گفت: من اجازه سوال از معاونین خود را به نمایندگان مجلس نمی‌دهم.

این سخن ظریف با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد و جمعی از آنها در واکنش خطاب به وی تأکید کردند که شأن مجلس پایین بیاید.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر و جواد کریمی قدوسی از نمایندگان معترض به سخنان وزیر امور خارجه بودند. عبدالله سامری گفت: مگر توهین به نمایندگان چگونه است؟

علی مطهری که ریاست مجلس را به‌عهده داشت، خطاب به وزیر امور خارجه گفت: صحبت‌های وزیر امور خارجه در صحن علنی شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی شود بنابراین کلماتی نباید گفته شود که از اقتدار مجلس بکاهد.

وزیر خارجه با دادن نامه‌ای به ریاست مجلس از نمایندگان عذرخواهی کرد و گفت: اگر به عرایض بنده توجه کنید، متوجه می‌شوید که من قصد توهین به نمایندگان را نداشتم.

علی مطهری درباره سوال نمایندگان از وزرا تصریح کرد: نمایندگان آزادند، در مورد همه مسائل کشور سوال کنند اما نباید طوری بپرسند که تلقی داشتن نیات سیاسی شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز برای پاسخ به سوالات دو تن از نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت که حضور وی در مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود.

بیشتر استقبال کنندگان از ظریف در بدو ورودش نمایندگان اصلاح‌طلب بودند.

ظریف همراه با معاون پارلمانی خود حسن قشقاوی وارد مجلس شد.

همزمان با ورود وزیر امور خارجه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در نطق میان د‌ستورش صحبت‌های خود را درباره تحریم و محدودیت ویزا توسط دولت آمریکا علیه ایران ایراد کرد.

قبل از صحبت‌های وزیر امور خارجه نطق میان‌دستور نمایندگان تحت تأثیر ورود ظریف به مجلس قرار گرفت و توجهات نمایندگان به سمت وزیر امور خارجه رفت.

در صحن علنی مجلس نماهنگی از صحبت‌های مقام معظم رهبری  در جمع مسئولان وزارت خارجه و رئیس جمهور برای هماهنگی بیشتر این وزارتخانه با سیاستهای اقتصاد مقاومتی پخش شد.

ظریف در بخشی از سخنان خود ضمن توهین به نمایندگان مجلس گفت: من اجازه سوال از معاونین خود را به نمایندگان مجلس نمی‌دهم.

این سخن ظریف با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد و جمعی از آنها در واکنش خطاب به وی تأکید کردند که شأن مجلس پایین بیاید.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر و جواد کریمی قدوسی از نمایندگان معترض به سخنان وزیر امور خارجه بودند. عبدالله سامری گفت: مگر توهین به نمایندگان چگونه است؟

علی مطهری که ریاست مجلس را به‌عهده داشت، خطاب به وزیر امور خارجه گفت: صحبت‌های وزیر امور خارجه در صحن علنی شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی شود بنابراین کلماتی نباید گفته شود که از اقتدار مجلس بکاهد.

وزیر خارجه با دادن نامه‌ای به ریاست مجلس از نمایندگان عذرخواهی کرد و گفت: اگر به عرایض بنده توجه کنید، متوجه می‌شوید که من قصد توهین به نمایندگان را نداشتم.

علی مطهری درباره سوال نمایندگان از وزرا تصریح کرد: نمایندگان آزادند، در مورد همه مسائل کشور سوال کنند اما نباید طوری بپرسند که تلقی داشتن نیات سیاسی شود.

انتهای پیام/

]]>
https://varzeshsanj.ir/%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%aa%d9%88%d9%87%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d9%85%d8%9b%d8%b9%d8%b0%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87%db%8c-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d9%85/feed/ 3